Wednesday, March 09, 2011

resipi:puding caramel ( puding gula hangus )

ok!hari ni, time geledah stor dapur, terjumpalah saya dengan encik periuk steam.sebenarnya, memang dah lama nak buat puding caramel  ni tapi ta jumpa la periuk ni.then tadi, bila tanya ibu, rupa - rupanya kat stor dapur rupanya encik periuk kita ni menyorok.pandai sungguh beliau sorokkan diri dari pandangan saya.


ok!before sesi merapu + merepek bertambah lebih panjang berjela, let me introduce the ingredients which is easily found in our kitchen our mom kitchen.


bahan - bahannya-

susu sejat-aku guna jenama ideal ni dari dulu lagi.ikut korunk la na gune jenama apa pun, yang penting susu sejat.


air kosong *yeah, I know botol tu buruk ckit, yela botol recycle je*


telur.suka hati korunk larh na gune gred A ke B ke or even C.apa yang ada kat dapur mak korunk tu, bedal jela.


ouh, lupe na tangkap gambar ialah esen vanila and gula pasir.


okay, mari memasak!masukkan 6 biji telur *jangan lupe buang pusat telur tu*, then pukul la sekuat hati ala - ala genster.ala, bila lagi na jadi genster, time ni la.^-^ haha.then, masuk susu sejat tu 1 tin then followed by air kosong 1 tin jugak.masuk gula ikut taste buds masing - masing *kalau aku, masuk 2 senduk*.then last sekali jangan lupa masuk esen vanilla 2sudu kecil.esen vanilla ni bertujuan na bagi bau ckit dan hilangkan bau telur tu, especially kepada chef - chef yang lupa na buang pusat telur tu *ha, jangan cakap aku ta bagi warning kat atas*.pukul sampai sebati, kalu boleh lama ckit to ensure yang mixture korunk memang betul - betul da sebati ok untuk mendapat puding karamel yang lawa.=)

then, kita proceed dengan main ingredient puding ni iaitu gula hangus.nama pun puding gula hangus kan.


ambil gula dalam kabinet mak korunk tu then letak 4tablespoon  dalam kuali kecil cukup.ta payah la na berlagak masak guna kuali besar, buat penat basuh je nanti.*hari tu masak sampai 7 sudu then banyak giler lebih.haha* tapi kalau korunk rase mcm sikit sangat sukatan gula tu, tambah la ikut suka hati.then, jangan lupa hidup api dapur plak.


waktu ni gula tu starts to turn to brown.yang putih tu gula tu ta larut lagi.kacau la sikit supaya cepat ckit gula tu hangus.


then, bila gula tu completely turns into brown colour, sticky and keras ckit boleh la masuk air ckit.main agak je la sukatan, yang penting jangan cair sangat.pekat macam madu pun ok gak.


ni time gula keras tadi da dissolve sepenuhnya.bila dah mendidih boleh la tutup api.biar gula ni sejuk dulu or kalau na ikut cara aku, letak about one teaspoon in each small container like in picture below.nanti makin cepat la gula tu sejuk.gula tu memang nampak sikt jer, not even enough to form one layer of gula hangus tapi biar je ok.=)


bila air dalam periuk steam tu da mendidih, boleh la kita start masak.put a few of those container inside of the steamer pot then, tuangkan mixture telur tadi dalam container kiut miut tu.


ha, tuang macam ni.kalau na senang, masukkan mixture telur td dalam jug then tuang je dalam container.senang dan ta messy.kukus for about 10-15 minutes.


ni rupa puding karamel bila da siap.kalau perasan, puding aku ni rupa dye ta lawa sangat and dye macam ta licin je surface atas tu.ni semua sebab ta kacau mixture tu betol - betul.tapi jangan risau, taste dye memang ta effect pun.sama je.cuma ta best la kan tengok puding yang ta berapa lawa ='(


seperti yang aku cakap tadi, gula hangus aku buat kan banyak sangat.aku pun letak la lagi gula tu atas puding aku * konon ta na membazir la.haha.* tapi still, gula aku tu banyak lagi yang lebih.huh.


oh.aku lupa na tangkap gambar dari sudut tepi.tapi, sebenarnya, bila da masak puding ni, you will find just a nice layer of brown sugar yang da cair beneath the puding.bukan sikit macam first - first kita letak tadi ok.

puding ni gerenti sedap sampai ayah aku pun makan ta cukup satu.lebih dari 2 sekali makan.sampai lupa na jaga sugar level.haha.

ok, sekian je.selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment